tirsdag, juli 01, 2025
 



Slik skal Statsbygg flytte vikingskipene



REISEKLAR Under byggingen av det nye Vikingtidsmuseet står vikingskipene sikret i stålrigger under et hvitt dekke. For å sikre en mest mulig skånsom transport fraktes stålriggene med skip i luften via kranbane fra det gamle museumsbygget til det nye.  FOTO VIKINGTIDSMUSEET. 

Kranbanen veier 115 tonn. Maksfarten blir 25 cm i minuttet. Nå gjøres de siste forberedelsene før Osebergskipet etter planen flyttes i september.

– Osebergskipet er først ut når vi starter flyttingen av verdensarven fra den gamle delen av museet til den nye. I sin helhet vil flyttingen av alle skipene og sledene ta rundt ni måneder. Vi har trent og testet i lang tid, så selv om dette er nybrottsarbeid, er vikingskattene i de beste hender, sier prosjektsjef Lars Christian Gomnæs i Statsbygg.
 
Vikingskipene er riktignok flyttet tidligere. For rundt 100 år siden ble Osebergskipet dyttet med muskelkraft på skinner gjennom Oslos gater. Gokstadskipet ble kjørt på en tilhenger.
 
Siden den gang er skipene blitt langt skjørere. Under byggingen av det nye Vikingtidsmuseet står de sikret i 50 tonn tunge stålrigger. For å sikre en mest mulig skånsom transport fraktes stålriggene med skip i kranbane til nybygget.
 
– Den aller fremste oppgaven til det nye Vikingtidsmuseet er å sikre kulturskattene for nye generasjoner. Vi gleder oss til å formidle denne unike verdensarven i nye omgivelser, sier direktør Aud V. Tønnessen ved Kulturhistorisk museum.

Testing i juni
 
I juni skal den ferdigstilte kranbanen testes med en like stor og tung rigg som Oseberg-riggen. Testen og treningen i bygget vil etter planen vare fem dager.
 
Deretter vil Statsbygg i sommer teste at klimaet i det nye museet er stabilt, før selve flyttingen etter planen finner sted i midten av september. Det vil bli en langsom affære:
 
•    Oseberg-kranbanen består av 115 tonn stål, som er sammenstilt av 2200 bolter med mutter og 4400 skiver. I alt består kranbanen av over 350 deler.
•    Kranbanens kjørelengde er 86 meter. Deretter skal stålriggene senkes 4,5 meter.
•    Maks horisontal hastighet er 25 cm i minuttet. Maks vertikal hastighet under senkingen er 6 cm i minuttet.
•    Teoretisk transporttid er 5 timer og 44 minutter horisontalt og 1 time og 15 minutter vertikalt.
 
I Vikingtidsmuseet kobler den nye sirkelformede bygningen seg på Arnstein Arnebergs eksisterende korsformede bygg og skaper et helhetlig museumskompleks. Ved å koble nytt og eksisterende defineres en trygg og effektiv rute for flytting av vikingskattene, forteller arkitekt Thomas Pedersen fra AART architects:
 
– Formen på nybygget er nøye utformet for å sikre en trygg og skånsom flytting av de skjøre vikingskipene, samtidig som den ivaretar både besøksopplevelse, bevegelsesmønster og kulturhistoriske hensyn. Det kan se enkelt ut, men det er et grep som løser mange komplekse utfordringer på én gang, sier han.

Flytting til mai 2026
 
Etter at Osebergskipet er flyttet, skal det bygges nye kranbaner for de andre skipene. Hver kranbane er et unikt byggesett med unike deler tilpasset den enkelte flyttingen. De tre Osebergsledene skal flyttes på en spesialbygget vogn, som går på en trillebane.
 
Etter planen skal flyttingen foregå slik:
 
•    Flytting av Gokstadskipet i månedsskiftet oktober-november 2025.
•    Flytting av Osebergsledene medio mars til medio mai 2026.
•    Flytting av Tuneskipet i slutten av mai 2026.


 




Vikingskipene.jpg

Veidekke: Etablerer rammeverk for bærekraftkoblet finansiering

Veidekke har etablert et bærekraftkoblet rammeverk (Sustainability-Linked Financing Framework) for sin finansiering, med vilkår knyttet til mål for ... les mer

Grunnsteinsnedleggelse på campus Haugesund

Forsking- og høgare utdanningsminister Sigrun Aasland har lagt ned grunnsteinen til nybygget på campus Haugesund, Høgskulen på Vestlandet ... les mer



Veidekke: Storkontrakt på NTNU for Statsbygg

Etter ett års samspillsfase har Veidekke i dag skrevet kontrakt med Statsbygg om å bygge det nye Institutt for materialteknologi (P2) på NTNU i ... les mer

Markedsundersøkelsen for Nationaltheatret er klar

Statsbygg har gjennomført en markedsundersøkelse, for å finne tomter og lokaler til permanente biscener og midlertidig hovedscene for ... les mer



Veidekke: Bygger svanemerkede boliger i Stockholm for OBOS

Veidekke har signert kontrakt med OBOS Nya Hem om å bygge nye leiligheter og rekkehus på Ekerö ved Stockholm. Prosjektet Brf Aroma på Träkvista ... les mer

Dette blir Statsbyggs Troll-team i Antarktis

Statsbygg har inngått kontrakt med Skanska for totalentreprise med samspill for nye Troll forskningsstasjon. I tillegg har Statsbygg signert avtale ... les mer


God måloppnåelse og rekordhøyt aktivitetsnivå i 2024

Statsbyggs måloppnåelse var god i 2024, sett i forhold til målene og kravene som er satt av Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet. Det ... les mer

Godt år for bærekraft i Statsbygg

Store utsleppskutt, mindre energikjøp, universell utforming og ei ny oversikt over naturareal er berre nokre av høgdepunkta i Statsbygg sin ... les mer


Byggmarkedet nærmer seg vendepunktet

Til tross for fortsatt svak aktivitet i 2025, peker prognosene for entreprenørmarkedet i Skandinavia mot bedring og utsikt til ny vekst fra ... les mer

Dette blir Norges første 3D-printede bygg

Statsbygg har kåret vinneren av studentkonkurransen der nye design- og produksjonsmetoder skal testes ut under norske forhold. Nå er målet å sette ... les mer


Opning som let seg høyre i Mo i Rana

Statsbyggs nye lydlaboratorium og automatlager ved Nasjonalbiblioteket gir eit viktig løft til arbeidet med å sikre og gjere tilgjengeleg den ... les mer

Store utslippskutt i Statsbygg

Statsbygg har kuttet klimagassutslippene sine med 27% de fire seneste årene, på tross av at aktiviteten nesten er doblet. Mer klimavennlige ... les mer





Nytt rådhus ved Holmestrand stasjon
Fasaden på D-blokken er ferdig

Statsbygg går i gang med byggetrinn 2 i Regjeri...
Nytt fengsel på Ilseng

Grønt lys til byggetrinn 2 i regjeringskvartalet
Ny rapport: Slik blir 2025

Statsbygg lyser ut Troll-kontrakt
Ny prosjektdirektør på Livsvitenskapsbygget

Lysere tider for entreprenørmarkedet?
Her flyr "Måken" for siste gang

Veidekke: Nytt boligoppdrag i Sandnes
Opna moderne bygg på historisk grunn

Link og Multiconsult vinner byutviklingsprosjek...
Storstilt åpning av nytt nasjonalteater og skol...

Bygger ferdig milliardprosjekt i Bjørvika
Statsbygg har funne botemiddelet for krykkja

Nå blir det ny skole på Stiklestad
Veidekke: Milliardavtale med Nordr i Oslo

 
 
 
 

 Fylketbygges.no, Vikebuktvegen 17, 6392 Vikebukt
Org.nr. NO 898072622 MVA, Tlf.: 466 13 489
E-postadresse: frisvoll@gmail.com
Ansvarlig redaktør: Odd Einar Frisvoll
 
 
(C) Fylket bygges