søndag, november 17, 2019

Prosjekt

Minimize



Hangursbanen, Voss. Ny Gondolbane



I juli 2019 åpner ny gondolbane på Voss. Den nye gondolbanen er den største og mest moderne i Nord-Europa. Banen starter på Voss Stasjon (56 meter over havet) og ender på Hangurstoppen (820 meter over havet). Det er 9 kabiner med plass til 34 personer i hver. Banen har en kapasitet til å frakte opp 1069 personer i timen.

Beslutningen om bygging av den nye banen ble tatt i januar 2018, av styrene i Voss Resort AS og Voss Gondol AS. Byggestart for nedre stasjon var i januar 2018.

Banen erstatter den ærverdige gamle Hangursbanen (Dinglo og Danglo) som ble nedlagt i 2015 og hvor den gamle nedre stasjon ble revet og det ble bygget 18 nye flotte leiligheter. Leilighetsprosjektet ble bygget av Backe Bergen AS for Voss Resort AS.

Den nye banen er en såkalt 3S bane, noe som betyr at den går på tre vaiere, to bæretau og et trekktau. Dette gjør den svært stabil, sammenlignet med gondoler som vanligvis henger i èn kabel. Banen har et fritt spenn på 900 meter fra nedre stasjon til den første masta. Det er bare to typer heis som kan ha så lange spenn, det er en gondolbane med mange kabiner på samme bæretau som denne banen, eller en svevebane, som er en gondol som går opp samtidig som den andre går ned, som for eksempel Ulriksbanen.

Den nye banen sin nedre stasjon blir i det nye Knutepunkt Voss, som består av jernbanestasjon med terminalbygg, nedre stasjon gondolbane, nytt hotell, samt ny busstasjon. 

Øvre stasjon blir på Hangurstoppen like ved der Expressheisen kommer fra Bavallen. Det er en unik plassering ved trafikknutepunktet som gjør det enkelt for reisende å komme til fjells. Kommer de fra Bergen stasjon, vil det ta 1,5 time fra du går om bord på toget i Bergen.

I tillegg blir det en helt ny restaurant på Hangurstoppen. Her blir det sitteplasser for 450 personer, dette blir Voss sin største restaurant. 

Her blir det servert varme og kalde retter og drikkevarer, basert på lokale ingredienser og lokale leverandører. Restauranten har møte -og konferansefasiliteter til cirka 50 personer. Både gondolbanen og restauranten blir åpen hele året, i tillegg blir det aktiviteter og arrangement rundt toppstasjonen.

På toppstasjonen, Hangurstoppen, blir det område for rekreasjon og aktiviteter. Sommerstid blir det fokus på vandring, sykling og paragliding. Om vinteren er det skianlegg som er i fokus. Her blir det skiskole og skiutleie. 
Total kostnadsramme for prosjektet er ca. 300 millioner kroner. Prosjektet er støttet av bl.a. Innovasjon Norge, Hordaland Fylkeskommune og Voss Kommune.

Letiner Ropeways i Italia leverer selve gondolbanen med alle tekniske installasjoner fra nedre til øvre stasjon. Backe Bergen AS, som har bygget det nye terminalbygget på Voss stasjon og har under oppføring det nye hotellet på Voss, er totalentreprenør for resterende del av prosjektet som omfatter bygging av nedre stasjon, øvre stasjon, restaurant, samt mastefundamenter.

BYGGHERRE: Voss Resort AS og Voss Gondol AS

TOTALENTREPRENØR som bygger er  Backe Bergen AS som sammen med byggherre og prosjekteringsgruppen bestående av HLM Arkitektur, Multiconsult AS, Smith & Ingebrigtsen, Node AS og Konsepta AS prosjekterte den nye Hangursbanen.

Vi gratulerer byggherre med den nye gondolbanen og takker for oppdraget!

Klikk på modulene under for å lese mer om de involverte aktørene:





























 Fylketbygges.no, Vikebuktvegen 17, 6392 Vikebukt
Org.nr. NO 898072622 MVA, Tlf.: 466 13 489
E-postadresse: frisvoll@gmail.com
Ansvarlig redaktør: Odd Einar Frisvoll


(C) Fylket bygges - produsert med ROW fra Ramvik AS - ramvik.no