fredag, oktober 18, 2019
 



Hvordan bygge bærekraftige byer for fremtiden



FN beregner at 68 prosent av verdens befolkning kommer til å bo i byer innen 2050. Bærekraftig byutvikling blir derfor enda viktigere i årene som kommer. Nå kommer verdens største konferanse om bærekraftig byutvikling til Oslo.

Urban Future Global Conference hadde sin debut i Østerrikes nest største by, Graz, i 2014. Det er første gang den enorme konferansen nå skal finne sted i et land utenfor Østerrike. Fremover skal konferansen arrangeres årlig i en by i Europa: Først ut er Oslo – byen som er kåret til Europas miljøhovedstad i 2019.

– Allerede bor over halvparten, rundt 55 prosent, av verdens befolkning i byer. Vekst i befolkning vil fortsette i byene, og også den økonomiske veksten. Samtidig sliter mange byer med fattigdomsproblemer, forurensning, for mye biltrafikk og for få grønne lunger. Hovedformålet med konferansen er dele erfaringer om bærekraftig byutvikling og få nye, gode ideer på grønn byutvikling. Et viktig tema i denne sammenhengen er hvordan det å spille på lag med miljøet og satse på bærekraft, vil gi økt trivsel for innbyggerne og økt økonomisk vekst. Urban Future Global Conference er verdens største møteplass for mennesker og organisasjoner som jobber for å skape mer bærekraftige byer, sier Birgit Rusten, daglig leder i programmet FutureBuilt, som er medarrangør for Urban Future Global Conference.

FutureBuilt har som mål å få frem minst 50 forbildeprosjekter på miljøvennlige bygg- og områdeutvikling i Oslo-regionen. Programmet går fra 2010 til 2020. Det består nå av 52 prosjekter som omfatter alt fra barnehager, kontorbygg, boligprosjekter og museer til nabolag og infrastrukturprosjekter.

Enorm byvekst: 70 prosent av verdens befolkning vil bo i byer innen 2050

– Når så mange som 2,5 milliarder flere mennesker (tall fra FN. red. merk) vil leve i urbane områder innen 2050: Hvordan får man da til gode byer som samtidig er bærekraftige?

– Akkurat dette er den store utfordringen, og derfor har bærekraftig byutvikling fått større oppmerksomhet de siste årene. Byer må fungere både som bosted, markedsplass og sosial arena for mennesker i alle aldre, og ikke minst må de redusere sine utslipp radikalt, sier faglig leder i FutureBuilt, Stein Stoknes.

Han minner om at byer i alle deler av verden sliter med utfordringer knyttet til manglende bokvalitet og tilgjengelighet, trafikkaos, støy og forurensning.

– Disse utfordringene skyldes kun én faktor: At vi til de grader har latt bilen forme byene og dominere både offentlige rom og gater. Ikke minst har vi latt bilene dominere våre egne liv, sier Stoknes.
Norge må omstille seg for en fremtid uten olje, og har allerede mye grønn kompetanse.
Slik ser Stein Stoknes for seg en fremtidig by i Norge – eller i et annet land i verden:

– En slik by er tilrettelagt for livskvalitet i nærmiljøet, med rik tilgang på grønt og vann, møtesteder, skole og arbeid og alt det andre man trenger i hverdagen innenfor gå- og sykkelavstand, sier han.

I en fremtidsby vil det ligge et nett av smart infrastruktur for klimavennlig og gjerne lokalprodusert energi, samt kollektivtransport som helst går på skinner.

– La oss ikke glemme barna: La oss i gjerne inkludere barna i byplanleggingen. For skaper byplanleggerne byer som passer for barn, så skapes byer som passer for alle aldersgrupper, sier han.
FutureBuilts Stein Stoknes mener privatbiler ikke hører hjemme i fremtidens byer: Ikke heller de elektriske, som tar like mye plass som fossilbiler.

– Elektriske biler skader dessuten deg og barna dine like mye om du blir påkjørt. Fremtiden tilhører de myke trafikantene og nullutslipps kollektivtransport. Men gjerne også (selvkjørende på sikt) delebiler om man skal på langtur, flytte eller frakte det som ikke kan lastes på en cargo-sykkel, sier han.

Nær 3000 påmeldte: Får vise frem Norge og Oslo som gode forbilder

Birgit Rusten forteller at Oslos status som europeisk miljøhovedstad for 2019, har bevist at den er en foregangsby på bærekraftig byutvikling.

– Oslo har vært flinke på å skape en grønnere by, både med utvikling av kollektivtrafikken og ved å skape mindre biltrafikk i sentrum. Med sine mange grøntområder, inkludert marka, er Oslo mye grønnere enn mange andre europeiske byer av samme størrelse, sier hun.

Norge må omstille seg for en fremtid uten olje, og har allerede mye grønn kompetanse, sier Rusten.
– Vi ligger langt fremme på elektrifisering, og dessuten langt fremme på utvikling av klimavennlige bygg. Gjennom FutureBuilts forbildeprosjekter har vi allerede klart å bevise at det er fullt mulig å realisere bygg som har halvert mengde klimagass-utslipp, sier hun.

Vi har latt bilen forme byene og dominere både offentlige rom og gater. Ikke minst har vi latt bilene dominere våre egne liv.

For å virkelig vise frem Oslo som miljøhovedstad, tas byrommet aktivt i bruk under hele konferansen. Urban Future Global Conference vil ha 60 seminarer og over 35 utflukter og andre aktiviteter flere steder i Oslo by, sier Birgit Rusten.




bærekraftige byer.jpg

Sammensetning på norske byggeplasser er i endring
Fersk statistikk fra HMS-kortene viser at de alle fleste som jobber på norske byggeplasser kommer fra Norge eller våre nærmeste naboland. – Våre ... les mer
God butikk å tenke miljø
Det grønne skiftet vil gå raskere hvis leietakere setter krav til miljøvennlige bygg, men det hjelper at aksjonærer og investorer har begynt å bry seg ... les mer


Lang historie innen brannsikring i Norge og Norden
Brannsikring og brannteknisk rådgiving er et stort marked. Firesafe har i dag nærmere 660 ansatte i Norge, Sverige, Danmark og Finland som til daglig ... les mer
Etterslep av vedlikehold i kommunene
Det er et formidabelt etterslep av vedlikehold i norske kommuner. Tallene varierer, men de fleste er enige om at det er snakk om enorme beløp. Likevel ... les mer


Positive utsikter for byggenæringen
– Generelt vil jeg si at det ser ganske bra ut for byggenæringen de nærmeste par årene, med en forventet gjennomsnittlig vekst på 2-3%. Det betyr ... les mer
Digitale byggesøknader godkjennes av kommunene
Programvareleverandøren og byggesaksspesialisten Holte har konsesjon til å utvikle digitale løsninger for byggesøknader på plattformen Fellestjenester ... les mer

Det gjelder å være enda smartere
– Det begynner å bli ganske mange byer og kommuner som gjerne vil kalle seg «smarte». Det er vel og bra, men da må man bruke felles standarder som ... les mer
Satser på ny batteriteknologi
Med 1,4 millioner i Enova-støtte reises tjue leiligheter utenfor Steinkjer i Trøndelag. Opptil 80 prosent av leilighetenes energi vil komme fra ... les mer

Bygg smart for gjenbruk
Vi snakket med miljørådgiver Julie Lyslo Skullestad hos Asplan Viak om utfordringen med miljøgifter i gamle byggematerialer, hvordan det er med ... les mer
Byggebransjen vil møte sterkere krav
– Mye tyder på at fremtiden vil bringe helt andre krav til klima og miljøansvar i byggebransjen enn det som har vært tilfellet til nå. Det vil føre ... les mer

Trengs det en regelendring for rehabilitering?
– Det er mulig det trengs andre og tydeligere regler når det gjelder rehabilitering. Derfor synes jeg at det er behov for å utrede dette spørsmålet ... les mer
Store miljøbesparelser med riktig tilpasset belysning
Vi har oppnådd store besparelser ved å gå over til LED. Med styringssystemer og god planlegging kan vi tilpasse enda bedre og spare enda mer.
les mer




Klimatilpasning i en byggesak krever riktig kom...
Hvordan gjøre et eksisterende bygg smart

Landskapsarkitekters bidrag til det grønne skiftet
Byggebransjen må rekruttere flere kvinner og bl...

Byggebransjen må kvitte seg med gjenbruksangst
Tre har fått sin renessanse i byggebransjen

Boligprodusentene engasjerer studenter for å st...
Boligpolitikk med uheldige utslag

Det europeiske markedet bedres for arkitekter
Regjeringen digitaliserer bolighandelen

Hvordan bygge bærekraftige byer for fremtiden
100 år med landskapsarkitektur

Byggenæringen passerer 500 milliarder
Ny boliglov vedtatt: -Nå blir det vanskelig å s...

Boligsalget 12% ned i mai
Statsbygg: Vi bør bygge mindre enn før

Bjørlien skole er "Årets skolebygg 2019"
Årets boligprosjekter er kåret

 
 
 
 

 Fylketbygges.no, Vikebuktvegen 17, 6392 Vikebukt
Org.nr. NO 898072622 MVA, Tlf.: 466 13 489
E-postadresse: frisvoll@gmail.com
Ansvarlig redaktør: Odd Einar Frisvoll


(C) Fylket bygges - produsert med ROW fra Ramvik AS - ramvik.no